Neformálne vzdelávanie a rozvoj zručností 

Rozvoj zručností sa stáva čoraz dôležitejším vzhľadom na neustále zmeny v krajine EÚ. Aby sa ľudia prispôsobili novej realite, potrebujú získať relevantné znalosti, od kritického myslenia, kreativity, tímovej práce až po flexibilitu, odolnosť alebo spoluprácu. Získavanie takýchto zručností zohráva významnú úlohu pri rozvoji úspešnej kariéry a aktívnych občanov. Kľúčové kompetencie vrátane gramotnosti, čítania a digitálnych zručností sú veľmi potrebné na prispôsobenie sa rýchlym zmenám v hospodárstve EÚ, na trhu práce a celkovom vývoji spoločnosti. Rozvoj zručností sa týka produktívnych schopností získaných prostredníctvom všetkých úrovní učenia a školenia, ktoré sa vyskytujú vo formálnom, neformálnom, neformálnom prostredí a na pracovisku (SIDA, 2018).

Neformálne vzdelávanie predstavuje plánované, štruktúrované programy a procesy osobného a sociálneho vzdelávania pre ľudí, ktoré sú určené na zlepšenie celého radu zručností a kompetencií mimo formálneho vzdelávacieho programu. Pokiaľ ide o certifikáciu výsledkov neformálneho vzdelávania, je potrebné podniknúť kroky, pretože je zvyčajne ťažké ich certifikovať, avšak spoločenské uznanie sa zvyšuje. Formálne vzdelávanie zahŕňa štruktúrovaný vzdelávací systém začínajúci od základnej školy (v niektorých krajinách od škôlky) po univerzitu. Zahŕňa špecializované programy pre odborné, technické a odborné vzdelávanie. Formálne vzdelávanie zvyčajne vedie k uznaniu a certifikácii (European Youth Foundation, 2021).

Zdroje
European Youth Foundation, SIDA

Projekt

Yard4All

Využívanie školského dvora pre blaho a rozvoj všetkých detí

Popis projektu

Tento projekt je zameraný na spájanie detí so SEN (špeciálnymi vzdelávacími potrebami) a detí bez postihnutia v kontexte formálneho a neformálneho vzdelávania, ponúka inovatívne metodológie, ktoré umožnia uspieť všetkým žiakom, ako aj pocit spolupatričnosti. Hlavným cieľom projektu je investícia do kvalifikácie výučby a učenia, vytvorenie siete inkluzívnych škôl a inkluzívnych komunitných organizácií.

Očakávané výstupy projektu

Projekt predpokladá tieto výsledky:

Otvorenie digitálnej platformy – používaná ako komunikačná platformu na zdieľanie skúseností, videí, obrázkov s partnermi a zainteresovanými stranami projektu; bude slúžiť na vytvorenie prostredia na výmenu skúseností.

Model rovesníckej podpory od dieťaťa k dieťaťu – bude individuálnym programom, buď so žiakmi bez postihnutia, ktorí sa „zhodujú“ s konkrétnou cieľovou skupinou – žiakmi so ŠVVP, alebo sú k nej priradení. Model tiež umožní zamerať sa na stretnutia zamerané na zvyšovanie povedomia o otázkach, ako sú emocionálne kompetencie, ako je sebaúcta, sebadôvera, emocionálne zdravie a pohoda.

Sprievodca podnikovým marketingom pre deti – ponúkne sa sprievodcom pre používanie matematiky na školskom dvore s cieľom zlepšiť podnikateľské zručnosti.

Sprievodca rozvojom vedeckých konceptov na školskom dvore – bude slúžiť na podporu kreativity a zosúladenie teoretických konceptov s praxou.

Promotér

  • Agrupamento Escolas D. Carlos I

Partneri

  • Agrupamento de Escolas de Alfornelos, Portugalsko
  • Aproximar Cooperativa de Solidariedade Social, CRL, Portugalsko
  • Instituto Universitário de Lisboa, Portugalsko
  • Scoala Gimnaziala Nr.28, Bukurešť, Rumunsko
  • Formación para el Desarrollo y la Inserción, Sociedad Limitada, Španielsko
  • Association Des Flandres Pour L’Éducation Des Enfants Et Adolescents Inadaptés, Francúzsko
  • Kezenfogva Osszefogas A Fogyatekosokert Alapitvany, Maďarsko
  • Európska asociácia pre sociálne inovácie, Rumunsko
  • Norges Teknisknaturvitenskapelige Universitet NTNU, Nórsko

Časový rámec

01.09.2019 – 31.08.2022 (36 mesiacov)

V spolupráci s